tisdag 10 april 2018

Upptakt med damlaget

Helgen spenderades i Uppsala, min tidigare hemstad under tiden då jag studerade ekonomi. Denna gång var jag dock inte i Uppis för att lära mig om debit och kredit eller hänga runt på nation, utan jag var där som lagledare och hade upptaktshelg med CK Unis damelitlag. Vi varvade gemensam träning med föredrag och middag för att förbereda oss både cykel- och lagmässigt inför tävlingspremiären på Östgötaloppet på söndag. 

Laget uppställt vid Vaksala kyrka. Från vänster: Åsa Christiernin, Frida Hasslung Wikström, Annika Stark, Monika Gradin, jag, Camilla Hansson, Helena Markstedt, Joanna Dunham, Cecilia Joneby

Lördagens träning bestod av ett rullpass som kryddades med några spurter på varierad kadens mot slutet


Under eftermiddagen höll jag föredrag om taktik, olika typer av cyklister och energiintag under aktivitet. Alltid kul att snacka cykel och framförallt roligt att tjejerna fick igång en bra diskussion i samband med att det visades filmklipp på olika taktiker. 

Lördagen avrundades på Meza med libanesisk mat. Om vi säger så här; de snålade verkligen inte med portionerna! Det var nästan så att magen hann "bonka" innan all smarrig mat var uppäten... Tyckte att denna middag var ett mycket viktigt inslag under helgen för att stärka lagkänslan. Ett lag som trivs tillsammans både på och av cykeln kommer också ha lättare att klämma extra watt för varandra på race!
Raka fina led i Bälinge

Söndagens pass var både längre och intensivare än föregående dag. Lugnare distans varvades med både lagtempo och fri fart för att genrepa till Östgöta. I och med att linjelopp generellt har en väldigt polariserad effektprofil är det också viktigt att polarisera vissa pass och närmare tävlingssäsong få in intervallinslag på de längre passen för att efterlikna racerintensiteten. 
Vi avslutade med min paradgren, att fika. 
Jag har cyklat till ganska många fik genom åren, men Leijon i Uppsala är helt klart ett av de bästa ställen jag besökt. Dubbel espresso, solbulle och en baguette med getost, rödbetor, honung och valnötter satt som en smäck efter nio mil i sadeln! 

Kan summera en riktigt trevlig och lyckad helg med damlaget! Tycker du precis som jag att CK Unis satsning är jättecool så kan jag varmt rekommendera deras instagramkonto team.ck.uni för att följa tjejernas framfart











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar