torsdag 19 april 2018

Egen tävlingspremiär

Imorgon bär det av söderut igen för en ny tävlingshelg. Lördagen kommer bestå av Kinnekulle Cyclassic, mitt första landsvägslopp denna säsong, och på söndag är jag lagledare åt CK Uni-damerna på Kinnekulleloppet. Ska bli kul att rejsa och hänga med härligt cykelfolk! 

I samband med Östgötaloppet förra helgen fick jag en del frågor om varför jag inte själv tävlade. Den enkla förklaringen var att fokus låg på att hjälpa damlaget då. Med ganska tätt mellan målgång för damerna och starten för herrelit var det inte ett alternativ att göra båda delarna. Hellre prioritera en grej och försöka göra den bra än att göra två saker halvdant och stressa massa på cupen... 

Denna helg såg jag dock en öppning för att få till en egen start. Jag kommer vara på plats hela helgen i och med att vi på cykelgymnasiet åker ned under morgondagen (är med som extra ledare åt huvudtränaren Peter Vingstedt). Lördagens Kinnekulle Cyclassic körs bara för herreliten så varför inte köra liksom? Cykelmässigt är mitt huvudfokus bana numera, men vad kan vara bättre och roligare träning än att köra 16 mil SWE-cup mot många av landets främsta cyklister!? Jag går in med inställningen att det blir kul och bra träning att försöka hänga med så länge som möjligt när Ryska Posten, Motala & Co skickar på med attacker! 

Som en del av förberedelserna inför Cyclassic blev det ett långpass igår som kryddades med en del intensitet. Gjorde en rutt för att få bra med höjdmeter, särskilt sträckan Bjursås-Ingels innehåller gott om klättrande, och bestämde att varje lite längre backe skulle innehålla stressad tröskel (körning strax över tröskeleffekten). Blev i regel 3-6 minuter åt gången och i övrigt kontrollerat distanstempo. 

Årets första runda förbi Tällberg - bara älskar att cykla sträckan Tällberg-Leksand! 


Väl i Leksand blev det i sedvanlig ordning fika på Siljans Café. Visst hade det suttit fint med någon större macka eller princessbakelse, men eftersom passet skulle innehålla en del intervallkörning även efter fikastoppet fick det bli mer lättsmält fika för att få sina kolisar. Apropå kolisar var det faktiskt ett tema för passet också. Jag hade som plan att få i mig ca 60 gram kolhydrater per timme för att vänja magen vid ett relativt högt kolhydratupptag, vilket kommer vara fallet även på Kinnekulle Cyclassic. Fick i mig de planerade kolisarna i form av 4 st bars, 1 flaska sportdryck och fikat ovan. Det hör även till saken att detta intag var välbehövligt för att kunna upprätthålla god kvalité på hela passet. Jag är då i alla fall inte kapabel att klämma 350-360 watt på fettförbränning...

Sammandrag i Today´s Plan från gårdagens långpass

Dagens vilodag har bland annat ägnats åt att göra hojen fin inför helgen...

...samt läsa in sig på startlistan för söndagens damelitlopp. För damerna i CK Uni blir Kinnekulleloppet en annan typ av lopp än Östgötaloppet. Sedan något år tillbaka är varvet längre än tidigare upplagor, vilket innebär färre körningar uppför den långa backen, men fortfarande är det ett race som primärt gynnar vassa klättrare. 

Från CK Uni kommer vi ha fem stycken tjejer till start: Åsa, Monika, Cecilia, Helena och Annika där Åsa och Cecilia även är med på Götenetempot under lördagen. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar