fredag 11 augusti 2017

Finfin distans


Oj vilken skillnad mot förra helgens distanspass! Då var det harvande på egen hand i ömsom ösregn och ömsom solsken (#svensksommar). Idag var det klarblå himmel hela vägen, trevligt sällskap och i princip bara medvind efter fikat och hem. Ingenting att klaga på med andra ord!

Planen för dagen var att möta upp Joel nedåt Säter, beta av dagens ganska tuffa motvind till fikat på Hagge golfbana och sedermera - glada och pigga efter fikapausen - ha medvind hem till Borlänge igen. 

Joel mosar på i de långa slakmotorna mot Rämshyttan. 20-25 minuter där det mestadels går uppför - fint för den som planerar att göra ett FTP-test. Vi hade dock inga ambitioner på rekordwatt, utan idag var det primärt zon 2 som gällde.

Fotokudos: Joel Krigs

Dagens runda. Imorgon blir det vilodag för att förhoppningsvis kunna köra högintensiva intervaller med god kvalité på söndag. 

onsdag 9 augusti 2017

Bästa känslan

Cykling handlar inte bara om vinster och watt. Nej, den absolut bästa känslan är att få ordning på kroppen efter skadeproblem. Med hel kropp och smart träning brukar resultat och prestationer komma på köpet.

Jämfört med förra säsongen har jag varit förskonad från skador. Då hanns det nämligen med en sabbad axel, nyckelbensbrott och däremellan krasch med en grävling (!!). Det var en skitsäsong – helt enkelt. Men det är så det kan vara att ägna sig åt tävlingsidrott. Efter att ha tävlat i olika former i drygt 20 år, först som fotbollsspelare och i vuxen ålder inom landsvägs- och velodromcykling, har jag fått testa på en hel del olika skador. Det var faktiskt en segdragen fotskada som tvingade mig att lägga ned fotbollen som 19-åring.

I juli gjorde sig tyvärr den gamla fotskadan påmind, så pass att det kändes av även när jag cyklade.  Märkte att det framförallt gjorde ont i samband med lågkadensträning (läs styrkeintervaller). Var bara att ta ett steg tillbaka, revidera cykelupplägget och återuppta balans- och rörlighetsträning för att stärka upp foten.

Ännu viktigare än fina basövningar såsom knäböj och marklyft är att sköta rehab/prehab för fot respektive axel. Om inte denna träning fungerar blir det ändå inga watt på hojen...

Den senaste tidens träning tycks ha gett önskat resultat. Var helt smärtfri förra veckan, har kommit närmare 50/50% i effekt mellan båda benen och kunnat genomföra cyklingen med bättre kvalité och glädje. Att få känna sig hel igen efter skada är bästa känslan!


Att uteslutande fokusera på resultat/prestation kan ha sina baksidor. Dels kan det skapa press och prestationsångest och dels riskerar det att ett skadeförebyggande och långsiktigt tänk hamnar i skymundan. Så se till att ta hand om kroppen och ha kul längs vägen när du hojar – då kommer också resultaten efterhand.

Den skadeförebyggande träningen har gett bättre fart på hojen också. Det har blivit seger på tre av de fem senaste träningstävlingarna i Borlänge och traditionsenligt har det firats med en god öl efteråt. 

onsdag 2 augusti 2017

Välgörande återhämtning

Att maximera träningseffekten handlar inte bara om att få till sina pass, utan det är lika viktigt att vila, kost och övrigt leverne sköts bra för att ge kroppen bästa möjliga förutsättningar att bli starkare. Under sommaren har jag valt att inte ha något ”vanligt” sommarjobb, vilket har varit välgörande för att kunna ha kvalité både på träning och återhämtning.

Hårda ansträngningar fodrar adekvat vila

I våras fick jag chansen att fatta ett beslut som kändes väldigt bra. Jag hade sökt ett par sommarjobb, men i takt med att den egna firman med cykelcoaching växte öppnades möjligheten att inte behöva jobba 8-17 på dagarna. Med endast ett år kvar i skolbänken på idrottstränarprogrammet var det lockande att ta något slags sommarlov och samtidigt lägga mer fokus på det roligaste jobbet, att hjälpa andra cyklister att utvecklas.

Så här två månader in på sommaren känns det väldigt bra att inte vara bunden av fasta arbetstider! Inser av tidigare misstag att det bara hade blivit pannkaka av att försöka kombinera sommarjobb, företagande och egen träning… Att lösgöra tid för slappande och umgänge med nära och kära har verkligen varit skönt och välgörande! Upplever att jag har återhämtat mig bättre mellan passen och är övertygad om att låg vardagsstress har bidragit till att jag har kunnat hålla mig frisk under tiden.


Nog om min sommar. Det jag framförallt vill förmedla är att det är A och O att skapa sig goda förutsättningar sidan om idrotten (vila, matvanor, umgänge etc) för att själva idrotten ska fungera. Att efter ett långpass chilla på soffan till en bra film eller på vilodagen fika med familjen är inte så dumt! Och vet ni, det är faktiskt under de lugna stunderna som musklerna får tid att växa sig starkare.