måndag 11 december 2017

Julerbjudande på boken

För drygt två år sedan släppte jag Utbrändheten - och vägen tillbaka som människa och idrottare, min berättelse av att ha gått in i väggen under 2014 Fram till och med 22/12 kan boken köpas hem för 99 kr inklusive frakt (ord. pris 170 kr).

Klicka här för mer information om beställning av boken


onsdag 29 november 2017

Tack till

Det har gått några dagar sedan Paracykling International och jag är hemma i vardagslunken igen. Allt som allt får vi vara riktigt nöjda med våra prestationer i Manchester, särskilt med tanke på en otajmad förkylning för Jörgen.  


Mitt mål under höstträningen var att komma i god form till tandemtävlandet i Manchester – och med facit i hand kan jag konstatera att jag träffade formen väl. Under den gångna veckan genomfördes fyra starter och jag satte PB på alla fyra lopp. Riktigt kul att den goda känslan på flera träningspass och höjda watt på testcykeln också gav snabbare tider i banan!

Det gick ganska fort även på singelcykel veckan innan Manchester. Foto: Sara Grönoset

Från Paracykling International kan jag och Jörgen plocka med oss följande:
-       Nytt svenskt rekord på 1 km (1.11.4)
-       Femteplats på 4 km förföljelse
-       Nya trevliga bekantskaper inom paracykling
-       Roliga dagar tillsammans

Vi har inte gjort detta på egen hand, utan jag vill rikta ett särskilt tack till följande:

·      Min tandempartner Jörgen Gustafsson ska såklart ha det största tacket för att han är en kämpe på hojen och urskön person sidan om!

·      Emma Stenberg och Michael Lindgren på paracykelförbundet som har hjälpt till med att rodda praktiska saker kring tävlingarna

·      Lars Myrberg för meckhjälp på hemmaplan. Då jag har tummen mitt i näven och Jörgen ser dåligt är vi väldigt tacksamma för att få hjälp med meckandet

·      Mattias Reck, en av mina kollegor på Guided Heroes, som har varit ett bollplank kring nyckelpass inför Manchester. Mycket värdefullt att få tips av en proffstränare!

·      Pappa som skjutsade mig tur & retur till Arlanda. Det var precis att vi lyckades klämma in tandemkartongen i V70:an…


·      Alla funktionärer på Paracycling International som gjorde det till välordnade och roliga tävlingar

söndag 29 oktober 2017

Gasa eller bromsa?

Precis som att en bilfärd består av både gasande och bromsande beroende på omgivningsförhållanden, består vardagen och livet av beslut huruvida man ska pusha hårdare eller lätta upp gällande jobb, träning och andra förehavanden. Balansen mellan gas och broms avgör om man håller sig på vägen och står redo för nästa utmaning.

Som många säkert vet vid det här laget har jag dålig erfarenhet av att gasa på för fort i vardagen. I mitten av 2014 gick jag in i väggen efter att ha försökt kombinera elitcykling med heltidsstudier och ett vanligt liv i övrigt. Att det hela gick åt pipan kan väl sammanfattas med överambition, överträning och underåterhämtning. Länk till tidningsreportage om utbrändheten finns här

Jag skulle säga att tiden som utbränd har format mig som person i stor utsträckning. Dels fick den tuffa tiden mig att lyssna mer på hjärtat och sadla om yrkesmässigt från ekonomspåret till idrottstränarstudier och cykelcoaching. Och dels har mitt synsätt på livet och ”vardagspusslet” förändrats av vad jag har gått igenom. Att vara frisk, ha god ork och kunna träna är inte längre något som jag tar för givet, utan sånt förutsätter balans mellan stressoarer och återhämtning. Jag fick börja om från början med att energiransonera. Från att ha hojat långpass, pluggat och hängt med kompisar var den nya verkligheten att jag kanske bara orkade tömma diskmaskinen eller ta en lugn promenad på en dag. Vikten av att hitta rätt balans mellan gas och broms blev väldigt påtaglig!

Nästan oavsett vad man har för sysselsättning går arbetsbördan i perioder. Revisorn har sina deadlines för bokslutsgranskning, studenten har det körigt under tentaperioder och brevbäraren får fullt upp när julkort och paket ska delas ut… På samma sätt skiljer sig belastningen för idrottare från period till period. Det är alltifrån mängdblock till off season som ska betas av för att skapa superkompensation respektive återhämtning.


Alla klarar av intensivt jobb eller några långpass på hojen – om det är under en begränsad period och livet är lugnare i övrigt. Det blir desto mer problematiskt om man gasar på rejält månad efter månad och framförallt om det är gasen i botten på flera fronter samtidigt. Att mitt i sitt examensarbete lägga in en nedträningsperiod är sällan (läs aldrig) en god idé. Addera sedan en separation eller en nära anhörigs bortgång så kommer stressbägaren med största säkerhet rinna över. I de lägena spelar det ingen som helst roll vad du har för beräknad Training Stress Score i träningsdagboken eftersom livet består av så mycket annan stress som inte kan mätas i siffror.


Att bestämma sig för att gasa på en front förutsätter att man har förmågan att bromsa på en annan front för att hålla sig på vägen och slippa soppatorsk!  

torsdag 19 oktober 2017

Guided Heroes nästa

Det är med stor glädje som jag nu kan meddela att jag kommer börja som cykelcoach på Guided Heroes, det växande företaget som startades upp av proffstränaren Mattias Reck och forne storcyklisten Björn Johansson. För mina framtidsplaner som tränare känns detta som helt rätt steg!


Jag är övertygad om att detta byte kommer innebära en ännu bättre tränartjänst för varje adept. Dels finns det en stor samlad kunskap på Guided Heroes och dels använder vi Today´s Plan, samma plattform som exempelvis Team Sky och Trek-Segafredo, för att planera och följa upp träningen.

 

Oavsett om du är nybörjare eller proffs är du varmt välkommen att kontakta oss på Guided Heroes!